Tap på Sørlandet

Staal tapte 3-1 mot Donn på Kristiansand Stadion tirsdag kveld. Hjemmelaget ville mest allerede fra start og tok en tidlig ledelse ved kampens store spiller Aleksander Lind etter tafatt forsvarsspill hos Staal. Det virket ikke som om bortelaget hadde fått den lange bussturen ut av bena for slikt laget fremsto spesielt den første halvtimen er sjeldent å se. Hjemmelagets spillere vant alle dueller og andreballer og Staal spilte på seg brudd på brudd i gunstige posisjoner for pågående Donnspillere.

Det andre målet rundt halvtimen var også typisk for Staal sitt spill i 1 omg. 4-5 ganger har en anledning til å sette inn en takling men en løper bare på siden av spiller passivt og nærmest ser på når Lind får avslutte til 2-0.

Staal kom etter dette bedre med i kampen og produserte store sjanser men godt keeperspill hindret redusering. Reduseringen kom likevel med Andri Juliusson etter fint spill etter 43 min. Samme mann burde ha utlignet på overtid i 2 omg. men avslutningen gikk utenfor fra kort hold.

Staal dominerte banespillet stort i 2 omg. men altfor ofte ble siste ball for upresist. En gjor det enkelt for Donn med å slå lange baller fra midtstopperene bakfra uten vinkel. Staal hadde både stolpetreff og ball som ble reddet på strek før hjemmelaget scoret  3-1 målet på en av sine få sjanser i 2 omg  på en godt utført kontring.

Tapet gjør at Staal nå ligger 6 poeng bak Viking 2 og en har satt seg i en særdeles vanskelig posisjon for å ta 1. plassen. «Agderkomplekset» slo til for Staal også og nå har kun 2 av 14 kamper for Rogalandslagene på bortebane over fylkesgrensen endt med borteseier noe som er oppsiktsvekkende.

Staal tapte fordi hjemmelaget ville mest og avgjør kampen første halvtimen. Stian Nag måtte ut med skade etter 5 min og en måtte omrokere på laget etter ett tidlig baklengsmål noe som ikke er gunstig. Fremdeles er flere nøkkelspillere ute med skade noe som gjør at flere spillere må spille på posisjoner som de ikke er så komfortable med. Ingen unnskyldning men kan være en forklaring på hvorfor en sliten med rytmen i laget. Kristoffer Ramsland fikk sitt 3 gule kort for sesongen og må stå over mot Start 2 på lørdag. Stian Nag er også borte så på ny bler det rotasjon av spillere i nye posisjoner. Det positive er at Per Krister Bjørlo er tilbake etter skade og spilte 20 min. tirsdag. Arne Dalehaug er også muligens i troppen på lørdag og kan sitte på benken.

Til slutt ett lite hjertesukk fra en som var med på den lange turen ned og den mye lengre hjemturen. En bør spandere på seg en skikkelig buss på disse Sørlandsturene. Tirsdagens buss var noe en venter å se i rute mellom Jørpeland og Tau…