«Taurar» og Staal-formann

Knut Steinar Kvindesland er formann i Staals hovedstyre, trener for g-11 og har til tider vært ivrig fotograf for Staal-il.no. Vi har pratet med den tidligere MIL-spilleren.

Du er nå leder i Staals hovedstyre, når og hvordan ble du egentlig det?

Jeg ble valgt inn i Hovedstyret i 2007. Jeg var nestformann i et år, før jeg ble valgt til formann på årsmøtet i 2008.

Hvordan er det å være formann i Staal når du er fra Tau?

Det er fint det. Da jeg var aktiv fotballspiller på MIL var det ikke så ofte jeg hadde gleden av å gå seirende av banen etter kampene mot Staal. Faktisk kan jeg ikke huske at jeg noen gang har gjort det, men jeg er blitt fortalt at vi faktisk vant noen få kamper. Men, som de sier «if you can’t beat them, join them»… Dessuten er jeg ikke den eneste fra Tau i styret. Det kryr av oss… 🙂

Merker du rivaliseringen mellom MIL og Staal? Er den like sterk som før?

Rivaliseringen kjenner de nok mest på i de aldersbestemte klassene. Jeg er trener på fotball G-11, og jeg må jo innrømme at det er litt spesielt å se MIL på den andre halvdelen av banen. Når det gjelder det administrative, er det er først og fremst en konstruktivt dialog. Som nestleder i Strand Idrettsråd diskuterer vi halltider, fordeling av midler osv. og der er representantene fra MIL veldig fine og løsningsorienterte. Staal og MIL er dessuten i forskjellige «markeder». Staal tar sikte på å være en toppklubb hvor spillere fra hele Ryfylke kan finne utfordringer. MIL representerer breddeidretten. Det demper nok noe av rivaliseringen.

«Me skal skape idrettsglede og begeistring» er Staals nye visjon. Hvordan skal dere i styret følge opp den?

Det er en visjon som forplikter og den er avhengig av tilslutning fra trenere, oppmenn, spillere, foreldre og andre ressurspersoner i og rundt Staal. Hovedstyret kan ikke skape idrettsglede og begeistring alene, men det kan fasilitere prosessene og legge til rette for at visjonen kan oppnås. Derfor har vi invitert til åpent møte i Staaltun førstkommende mandag der visjonen blir presentert og hvor det vil være plass til dialog rundt den. Videre arbeid for Hovedstyret (og for alt annet arbeid i Staal) bør gjennomgå syretesten, nemlig spørsmålet «skaper dette idrettsglede og begeistring på kort eller lengre sikt»? Hvis svaret på spørsmålet er nei, så er vi sannsynligvis på feil spor. Er svaret ja, derimot, så vil vi skape både idrettsglede, begeistring og en enda mer fantastisk klubb.

Bred satsing med et tilbud for alle og best mulig resultater på et høyest mulig nivå i fotball, håndball og friidrett, hvordan skal vi i Staal kombinere det?

Det er viktig at klubben har et bredt tilbud innen fotball, håndball og friidrett, nettopp for å skape idrettsglede og begeistring. Etter hvert må vi konkretisere målene og konsekvensene av disse. Klubben har allerede satt igang arbeid for omfattende kursing av trenere, og dette er et viktig bidrag til satsing både på topp og bredde. Hvordan vi skal kombinere topp og bredde er forøvrig et nok et område vi må jobbe videre med.