Før kampen: FK Haugesund

Staal møter FK Haugesund i 2. runde av cupen onsdag. Møtet mellom de to lagene blir historiens første. Staal har de to siste sesongene spilt mot FK Haugesund sitt rekruttlag og har vunnet 7-0 og 7-1 på Jørpeland. FKH er ventet til Jørpeland allerede rundt lunsjtiden imorgen og FKH trener Jostein Grindhaug tar ikke lett på Staal og lar kun Trygve Nygård og Derek Decamps bli igjen hjemme i Haugesund. Det betyr at Staal sine forsvarere får prøve seg mot tippeligaens mest målfårlige spisspar i Nikola Djurdjic og Alexander Søderlund. Foruten de to spissene er den nylig hjemvendte Belgiaproffen Geir Ludvig Fevang klubbens største profil. FKH har startet sesongen bra og ligger på 4 plass med 12 poeng og 12-8 i målforskjell. Laget er veldig bra på hjemmebane men har ikke vært like bra på bortebane de siste sesongene og står med «kun» 8 borteseire på 34 kamper. Å sammenligne denne bortestatistikken mot ett 3 div.lag blir selvfølgelig feil men Staal er kjent som ett særdeles godt hjemmelag og var inntil tapet mot Frøyland ubeseiret i serien på Jørpeland Stadion siste 3 år. Bryne fikk ifjor reisepass i første runde og det samme fikk Sandnes for en uke siden. Nå møter en Rogalands beste lag og spillerene må bare ta det som en stor happening og gå utpå med null respekt som mot Sandnes. Staal er klart best når en spiller på egne ferdigheter og denne kampen er en ny sjanse å få vise seg frem mot topp motstand.

Staal gikk på en smell mot Frøyland fredag og møter allerede fredag Hinna til ny seriekamp. Serien vil for Staal alltid være viktigst da tur til cupfinalen er urealistisk å tro på. Cupseieren mot Sandnes tappet Staalguttene veldig ikke minst mentalt med all oppmerksomheten som følgte seieren. Staal har ett par spillere som «hangler» litt og fikk også John Petter Nordbø skadet i seriekampen sist men lagets nye islending Andri Juliusson er spilleklar og går inn som ny mann i troppen. Jarle Karlsen er tilbake og muligens også Stian Nag etter å ha vært borte mot Frøyland. Mai er en travel måned med mange kamper men etter cupkampen og Hinnakampen fredag så «roer» det seg heldigvis og trøtte ben får hvilt seg litt.

Mot Sandnes kom det 1650 tilskuere og vi håper på minst det samme imorgen mot FK Haugesund. Værmeldingen ser bra ut så det er bare å ta turen til Jørpeland Stadion og støtte guttene i kamp mot Rogalands beste lag. Kampstart er kl. 1800.