Før kampen: Sola Fotball

Det er klart for kamp igjen på Jørpeland Stadion og det er ikke hvem som helst som står på motsatt banehalvdel i morgen.Sola FK.gif Mange har meldt at Sola er den største opprykksfavoritten foran årets sesong – sammen med Staal Jørpeland. Sola har også fått en bedre start enn oss og ligger per dags dato på en andreplass, to poeng bak ledende Frøyland. Laget har vunnet 3 av 3 på hjemmebane, men står bokført med 0-1-1 på bortebane. Likevel må nok NM ta deler av skylden for den «dårlige» borteformen og det ble uavgjort(2-2) mot Klepp kampen etter at laget slo ut Sandnes Ulf i 1. runde, og det ble tap mot Randaberg(0-2) etter cupkampen mot Viking i 2. runde.

Laget trenes av Maurice Ross som tidligere har spilt for blant annet Viking, Aberdeen, Wolverhampton og Glasgow Rangers. Han har også flere kamper for Skottland sitt landslag. Ross spiller også kamper for laget han trener og vil nok figurere på banen i morgendagens kamp. Det vil nok også gode spillere som Morten Eriksen, Lennox Kanu, Tom Erik Maldal, Vegard Maldal, Jakop Storhaug med flere. Likevel vil nok savnet av kaptein og midtstopper Petter Midbøe Lunde merkes etter hans røde kort i forrige kamp mot Bryne 2. En kamp forøvrig Sola vant 4-1.

Vi fikk oss en god og sterk seier borte mot Vardeneset 16.mai. Det kunne fort ha sett annerledes ut etter åpningen, men en våken Thomas Mæle holdt oss inne i kampen. Even Østensen satte flott inn 1-0, mens 2-0 kom etter et selvmål like etterpå. Vi kunne – og burde ha scoret et par mål i løpet av andreomgangen, men det ble med de to scoringene og en fortjent 2-0 seier. Det var utvilsomt godt å få den seieren etter to tap og en uavgjort i kampene før det. Likevel har vi hele tiden vært trygge på at det vi jobber med på treningsfeltet etter hvert også vil sitte i kamp. Det er også betryggende at vi hele tiden har hatt en stigende formkurve spillemessig, men vi må begynne å sette mulighetene våre.
Eirik Jøssang fikk seg en strekk på B-kampen på mandag og er ikke med i morgendagens tropp. Det er heller ikke Sindre Fjelde, Asgeir Austigard eller Øyvind Alsvik. Både Øyvind og Asgeir trente med ball i dag, men denne kampen kommer for tidlig.

Lars Edvard hadde en god kamp borte mot Vardeneset 16.mai, og ønsker å få en minst like god kamp i morgen.

Som alltid så gleder vi oss til ny kamp på Jørpeland Stadion og vi håper at mange personer kommer å ser på. Vi håper at vi skal klare å glede dere med godt spill og en spennende kamp hvor vi trekker det lengste strået! Vi må være, og er skjerpet til denne kampen og det er slike kamper vi elsker å spille. Sola er gode, men hvis vi klarer å gjenskape gode tendenser fra VBK-kampen så vinner vi i morgen!

Avspark er 19.00 og vi håper at akkurat DU kommer å støtter oss i kampen om tre viktige poeng!

Sportslig hilsen, Oddbjørn Mihle Strand.