Før kampen: Randaberg

Randaberg

Fredag kl. 1900 møtes Randaberg og Staal til bunnoppgjør i 3. div. avd. 6. Randaberg ligger nederst på tabellen med 3 poeng mens Staal på 10 plass står med 6 poeng på de seks første kampene. Det er ingen tvil om at det er to lag som har skuffet radikalt denne sesongen som møtes til kamp. Randaberg så mange som en stor outsider til opprykk i vinter og en trodde laget ville ha en travel jobb med å forsterke troppen for dette. Så skjedde ikke og»kun» Preben Stangeland (Klepp), Olav Lilleås (Sola) og Sindre Norgren (Vidar) kom inn. Laget trenes for fjerde året på rad av Erik Fuglestad og det sies at Fuglestad har press på seg og må ha resultater snart for å få beholde jobben. Flere av spillerene i klubben har proffkontrakter og det forventes noe helt annet enn bunnstrid. Noe av grunnen til kritikken og at en ikke får tak i nye spillere sies å være at Fuglestad ønsker så tidligere treninger (16:00) at mange ikke har anledning til å delta. På papiret har Randaberg en meget solid 11-er men grunnet dårlig treningsgrunnlag og skader er det sjeldent samtlige er klar samtidig. En spiller Staal sitt forsvar må være veldig obs på er lynkjappe Martin Hestvik som også har gitt Staal problemer ved tidligere anledninger. Randaberg har Erik Nevland som daglig leder og han har vært i troppen og fått innhopp mot slutten i de siste hjemmekampene.

Staal tapte en jevn kamp mot Vardeneset 1-0 på Jørpeland sist i en meget sjansefattig kamp. Defensivt var det mye bra i forhold til tidligere denne sesongen men en glipper likevel en gang for mye og Vardeneset forsyner seg hjertelig. Fremover bør det være veldig mye å gå på og Staalfansen har vel også lov å forvente at det skal løsne ettersom det er mye rutine på midten og fremme. En har ingen skadeproblemer foran fredagens kamp og det eneste spørsmålet er hvilke to som velges på topp av Even Østensen, Eirik Jøssang og Andri Juliusson. Bredden i troppen er ikke i nærheten av som tidligere men ungguttene som har kommet inn de siste kampene har bidratt bra.

Staal tapte 3-0 på Randaberg sist sesong og statistikken til Staal er så dårlig på Randaberg at det er så vidt jeg våger å nevne den men en står uten seier i dette årtusenet. Nå skal det sies at en kun har møt Randaberg en gang mellom 2007 og 2014 også så veldig relevant er ikke statsen 🙂

En veldig viktig kamp for begge lag i morgen. Det er fremdeles 20 kamper og 60 poeng å spilles om men med seier her kan Staal se oppover på tabellen mens en med tap vil ha Randaberg oppe på like mange poeng og ytterligere press før neste kamp mot FK Haugesund 2.