Før kampen: Vaulen

vaulen

Velkommen, Vaulen!

Lørdag kl.1500 tar Staal imot Vaulen til ny hjemmekamp på Jørpeland Stadion. Dansken Bo Andersen er inne i sitt andre år som Vaulen-trener, og den tidligere storkeeperen sitt lag har hatt en tung sesong. Laget startet svakt i vår og har vært i bunnstriden hele sesongen. Med 12 poeng å spille for ligger laget hele 8 poeng bak Brodd som innehar den siste sikre plassen. Det betyr at laget MÅ vinne på Jørpeland lørdag om en skal ha noen som helst sjanse til å unngå nedrykk. I bortekampen vant Staal 1-0 etter scoring av Eirik Jøssang. Fjorårets hjemmekamp mellom de to lagene, der Staal vant 7 – 2, var sesongens siste kamp og huskes nok best fordi Sigve Kleppa Christensen kom innpå like før pause og scoret 4 mål i andre omgang.

Den tidligere Staalspilleren Jørgen Helland har denne sesongen spilt i den oransje Vaulen-drakten og føyer seg inn i rekken av spillere med kamper for begge lag. Andre som har spilt for de to klubbene er Eivind Staurland, Trond Rossemyr, Knut Ivar Tjeltveit og Arne Dalehaug.

Staal tok et viktig poeng på bortebane mot Os sist lørdag, for øvrig Os sitt første poengtap på hjemmebane i høst. Even Østensen utlignet veldig fortjent få minutter før slutt i en kamp der Staal var det førende laget, men klarte ikke å utnytte sjansene. Ettersom Staal nå har spilt to bortekamper på rad, har hjemmepublikum ikke fått sett den nye spilleren Jan Cimuskevic i aksjon, men rapportene fra bortekampene sier at litaueren har vært en veldig nyttig tilvekst og har glidd godt inn i laget.

Med fire kamper igjen å spille er det fortsatt veldig tett i bunnen av tabellen. Staal møter Åkra borte neste lørdag, deretter de to lagene som kjemper om opprykk, Viking 2 hjemme og til slutt tabelleder Stord borte – tre svært vanskelige kamper! Med kun fem poeng ned til Vard 2 under streken trenger Staal virkelig tre poeng i morgen for å unngå å havne i nedrykksstrid. På hjemmebane har laget imidlertid vært meget solid hele høsten, og med god støtte fra hjemmepublikum bør det bli seier. Velkommen til kamp!