Før kampen: Åkra

Velkommen, Åkra!

åkra

I kveld kommer Karmøys beste fotballag – Åkra IL – til Jørpeland stadion. Vi regner ikke med at det blir reprise på fjorårets kjedelige 0 – 0-kamp mellom Staal og Åkra, for begge lagene har den siste tiden vist at de har målfarlige spisser.

Før seriestart ble Åkra av avis- og bloggekspertene vurdert som et nedrykkslag, og Åkra åpnet sesongen som ventet med tre strake tap mot opprykksfavorittene FKH 2, Stord og Viking 2. Etterpå har imidlertid laget imponert med fire solide seirer, en uavgjort og kun ett tap. Spesielt gledelig for åkrabuen var 6-0-seieren over «nabofienden» Kopervik!

Laget trenes av Geir Egil Høvring og spillende ass.trener Eirik Sandstad. Sistnevnte, med fortid som kaptein på Frigg/Oslo, har vært en del skadeplaget, men meldes tilbake og klar til å styre Åkras midtbane i kveld. Åkras store styrke er i år de to robuste scoringsmaskinene Lars Kristian Lund og Christian Holko. Lund, som nesten aldri taper en hodeduell, er nå tilbake etter skade, og Holko, som pga. skader mistet nesten hele fjorårssesongen og de første kampene i vår, er i kveld klar igjen etter kortkarantene. Sykepleieren fra Stryn, som Holko kalles, har vært toppscorer på alle lag han har spilt på (Stryn, Vard Haugesund og Åkra), og hvis det ikke blir for mange gule kort og ev. skader, vil han trolig bli 3.divisjonspuljens toppscorer i år. At Åkra har fått tilbake keepertalentet Elias Valderhaug etter noen års spill i høyere divisjoner (Molde, Kongsvinger, Kristiansund), har selvsagt styrket laget betydelig, og med den rutinerte, kompromissløse midtstopperen Ingvar Karlsen som forsvarssjef kan det bli mange Åkra-poeng utover i sesongen. Målsettingen er å bli bedre enn i fjor, og en plass på tabellens øverste halvdel bør være realistisk.

Hva så med Staal?

Etter to kamper med overbevisende seirer mot Os og Vaulen bør selvtilliten være på plass, særlig 4 – 0 over Os smakte godt – både for spillere, trenere og hjemmepublikummet! Trener Eivind D. gir hele tiden de yngste spillerne i troppen muligheter til å skaffe seg erfaring på 3. divisjonsnivå, og litt etter litt har laget stabilisert seg. Keeper Thomas Mæle viste et par fantomredninger i siste kamp og har toppformen inne. Vi stoler ellers på at forsvarsrekka knebler Åkras farlige spisser, og vi regner med at spenstige Vidar Harestad vinner alle hodeduellene, slik som Sindre Fjelde alltid gjorde tidligere! Vi vet også at Staals midtbanespillere har den rette jobbe – jobbe-innstillingen, og med en kjempende Eirik Jøssang i spissen for angriperne, blir det nok mål og tre hjemmepoeng!

Velkommen til en tøff kamp på stadion i kveld – uansett værforhold!

(Skrevet av Kjell Hansen)