Lagpresentasjon 3.divisjon avdeling 6: Vigør FK

I desember vil jeg presentere de forskjellige lagene som spiller i 3.divisjon avdeling 6 i tilfeldig rekkefølge. Med tanke på at Rogalandspuljen ble splittet i to, så er det flere nye lag og vi har lag både fra Rogaland, Agder og Telemark. Presentasjonene vil legges ut på Staal Jørpeland sin hjemmeside, og jeg vil også legge ut link på twitter ( @mihlestrand ) og på Facebook under gruppen “Lokalfotballen Rogaland“.

Her kan du ta en nærmere kikk på Vigør FK.

Navn:
 Fotballklubben Vigør
Hjemmebane: Hellemyr Kunstgress2122_4030
Stiftet: 5. oktober 1918
Kommune: Kristiansand
Hjemmeside: http://idrett.speaker.no/organisation.asp?orgelementid=55447
Lokalavis:
Fædrelandsvennen
Opprykksodds 2013
Nordicbet: 18.00
Betsafe: 15.00

Trenerteam 2013:
Leif Otto Paulsen – Spillende trener
Stian Urestad Nilsen  – Spillende trener
Espen Eikeland – Trener

Neste klubb ut er Vigør. Dette var også et lag som vi stiftet bekjentskap med i fjor, og vi ble imponert over det vi så. Første gang vi møtte laget var i juli på Jørpeland Stadion. Staal tok ledelsen etter 11 minutter ved Eirik Jøssang, mens et spillende Vigør-lag utlignet etter 20 minutter ved Glenn Patrick Isaksen. Likevel var Staal og ikke minst Eirik Jøssang sterkest og vant til slutt 4-1. Eirik puttet tre mål, mens det siste ble satt inn av Sigve Kleppa Christensen.
Returoppgjøret kom i siste serierunde på Hellemyr kunstgress og Vigør fikk sin revansje. Jonas Christensen satte inn 1-0 for Vigør, men John Petter Nordbø utlignet for Staal. Vigør kom likevel tilbake og vant 2-1 etter at scoring nummer to ble satt inn av Magnus Hjortland.

Vigør ble stiftet i 1918 og har ved flere anledninger vært Sørlandets beste lag. I 1938 spilte faktisk laget semifinalen i NM mot Mjøndalen etter å ha slått ut lag som Vålerengen, Larvik Turn og Frigg. Desverre ble det 0-2 mot Mjøndalen i semifinalen. Mjøndalen måtte forøvrig gi tapt for Fredrikstad i finalen.
På denne tiden var Vigør Sørlandets beste lag, noe som de fortsatte med å være i ca 20 år til.
De siste 10 årene har laget som regel holdt seg i 3.divisjon, men rykket ned i 2009-sesongen.

Etter 2009 sesongen tok dagens Vigør-trener Leif Otto Paulsen over laget, og bidro samtidig som spiller for laget. Paulsen kom fra Start som spiller, og ønsket å bidra i klubben han selv vokste opp i. Det ble kun med den ene sesongen i 4.divisjon og laget rykket opp til 3.divisjon i 2010.
Etter dette har laget holdt seg i 3.divisjon og årets sesong endte til slutt med en 4.plass. Vigør var klart best på hjemmebane hvor de tok 31 av 43 poeng.

Trenerteamet foran neste sesong blir det samme som i år. Nevnte Leif Otto Paulsen blir spillende trener, sammen med Stian Urestad Nilsen som også bidrar på banen og Espen Eikeland som leder laget fra sidelinjen. Spillerstallen til Vigør inneholder mange gode spillere, men her skal jeg trekke frem noen. Leif Otto Paulsen har vi vært innom noen ganger, men han er nok en av det viktigste spillerne med sin erfaring fra både Start og Bryne. André Isefjær har puttet mange mål for laget på spissplass og den andre spillende treneren Stian Urestad Nilsen har erfaring fra Adeccoligaen med MK. Christoffer Gautland Andersen har også A-kamper for Vålerenga og mye erfaring fra høyere nivå.

Jeg kunne ha nevnet mange flere spillere fra et godt Vigør-lag og jeg må også ta med at laget har drevet godt talentarbeid i lengre tider. Kristoffer Hæstad, Tore André Dahlum, Andreas Lund, Espen Johnsen, Marius Johnsen, og Christer Kleiven er alle spillere som har spilt hos Vigør. Sistnevnte har gitt nåværende Staal-trener Oddbjørn Fiskå store deler av æren til at de faktisk slo gjennom hos Start. – Han har betydd veldig mye for meg. Han hadde troen på meg da jeg spilte i Vigør, og det var viktig for meg at jeg hadde en dyktig trener i den perioden der, sa Kleiven til Rogalands Avis i 2010.

Oddbjørn Fiskå var forøvrig i Vigør fra 2000-2006.

Jeg har snakket litt med Leif Otto Paulsen om 2013-sesongen.

Hva er målsetningen for 2013-sesongen?
– Vigør har i mange år vært kjent for sin talentutvikling, dette vil vi også ha fokus på neste sesong. Svært mange unggutter fikk mye spilletid i 2012, og vi håper at noen av disse snart blir for gode for Vigør og kan ta steg oppover i divisjonssystemet. Vi har ikke satt noen målsetting enda, men vi håper å forbedre spill, stabilitet og tabellposisjon ift 2012.

Hvem ser dere på som favoritter til å rykke opp neste sesong?
– Staal og Jerv forventer vi vil være i toppen, ellers er det nok svært mange lag som kan henge seg på i toppen. Vi sliter med å finne noen som skiller seg ut som svake i divisjonen og tror at det kan bli en meget jevn avdeling. Forøvrig tror vi at dette må være landets sterkeste avdeling.

Hva ser dere mest frem til i 2013-sesongen?
– Vi ser frem til litt færre Rogalandsturer! 😉 Vi er veldig glade for at det nå er 7 Agderlag i divisjonen, slik at vi får en del herlige lokaloppgjør.

Jeg takker Leif Otto for gode svar og ønsker han og Vigør lykke til med 2013-sesongen. Det blir nok langt fra lett og møte Vigør også neste år, men det er også utrolig gøy å møte et slikt spillende lag!

1 hendelser på “Lagpresentasjon 3.divisjon avdeling 6: Vigør FK”

1. Tilbakeping: Lagpresentasjon 3. divisjon avdeling 6 «